torsdag 7 mars 2013

What does love mean?

Utdrag ur "Prins Charles känsla" av Liv Strömqvist:

"  Det kan faktiskt vara svårt att veta vad "kärlek" betyder.

I vårt samhälle anses det till exempel normalt att romantisk kärlek ligger väldigt nära hat. Om personen en ihop med till exempel på något sätt gör en besviken, kan kärleken på ett ögonblick bytas ut mot en känsla av fientlighet, våldsamma angrepp eller att känslorna helt plötsligt bara upphör.

- Jag älskar dig!

- Jag har legat med min gymtränare.

- Ok. Då hatar jag dig.

Att "älska" sin partner betyder inte samma sak som att älska i andra sammanhang. Om din partner exempelvis säger:

- Jag följer inte med till din mormors lägenhet i år!
Jag funderar på att istället, lämna civilisationen på obestämd tid, leva ensam i samklang med naturen...
typ hooka upp med några svanar vid en sjö, leva av alger och bröd smulor!*

( *Eller valfri annan störig livsplan.)

Vore det mest kärleksfulla att säga typ:

- Gud vad kul för dig!
Eftersom jag älskar dig vill jag ditt bästa!

Men i den romantiska kärleken är det mycket möjligt att ens ego i denna situation istället reagerar med svartsjuka, ägandebegär, anklagelser, och försök till manipulation genom känslomässig utpressning.

- Men JAG då!? Ska du bara lämna mig?
Hur kan du göra så mot mig?!
AJ!AJ! Jag känner smärta!!
Varför skadar du mig?
Jag HATAR dig!

- Men du sa ju innan att du älskade mig?

- Men nu känner jag att jag att du ska lida. Jag vill skada dig. Jag vill att du ska känna smärta.

- Ok.


Den andliga läraren Eckhart Tolle skriver:

Om du i dina kärleksrelationer upplever både "kärlek" och motsatsen till kärlek: angrepp, känslomässigt våld och så vidare - då är det sannolikt att du har förväxlat kärleken med egots bindningar och beroende.
Du kan inte älska din partner och angripa henom i nästa ögonblick. Sann kärlek har ingen motsats.
Om din kärlek har en "motsats", då är det inte kärlek utan ett starkt egobaserat behov av en mer fullständig och djupare upplevelse av dig själv -
Ett behov som den andra personen tillfälligt uppfyller.*

(*Tolle, Eckhart: The power of now, Energica förlag, 2002, s127)


Ett vanligt sätt att ha relationer utifrån egobaserade behov är att försöka få makt över den andra personen i relationen.

Det kan till exempel vara att hålla på med kontroll, manipulation, svartsjuka och känslomässiga krav.

Ett annat - kanske ännu vanligare sätt att få makt i en relation är att inte ge den andra personen tillräckligt mycket kärlek. Helt enkelt - aldrig på riktigt öppna sitt hjärta för den andra.

Detta är en ganska enkel metod för att behålla kontroll och makt i relationen.

Denna situation upplevs ofta som väldigt eftersträvansvärd.

- Alla vill ha mig!

- Jag har hundra pers på gång!

- Själv behöver jag inte henom alls!

Varför? Kanske för att en, nör en har makt över andra människor, kan få en känsla som påminner om frihet. En kan kanske aldrig som människa bli i sanning "fri" - till exempel från döden -
men när en dominerar över andra kan detta ge en illusion av frihet.

En tror att en genom att kontrollera andra kommer att få mer kärlek.

Men som den amerikanske feministen Bell Hooks skriver:
Det fruktansvärda pris män betalar för att ha makt över oss är förlusten av förmågan att ge och ta emot kärlek. *

(*Hooks, Bell: "Allt om kärlek." Ordfront förlag 2004, s.69)

Hon skriver:
Där det finns makt kan det inte finnas kärlek. 

För att uppleva kärlek, måste man ge upp all makt.

Var inte rädd. 

Bara genom att ge upp självet kan man låta sig drabbas -
och därmed drabba - i en gemenskap bortom de uppsplittrande gränserna mellan människorna.

... och naturen och naturligtvis kosmos!"






3 kommentarer:

  1. Hej

    Skillnaden mellan att uppleva kärlek och hat ser jag som en tolkningsfråga.

    Man får inte glömma att man kan vara aktiv och påverka de förhållanden man är i.

    Nietzsche menade att visa sympati och medlidande egentligen var en handling av kärlek till sig själv. Hur ser du på skillnaden mellan kärlek och sympati?

    //Animahl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      vad spännande att jag äntligen får något slags gensvar på det jag skriver. det känns lite som att människor slutat diskutera, eller så gör de det endast på facebook. Jag är egentligen inte så bra på att diskutera jag tycker mest om att filosofera och uttrycka tankar som jag snappat upp från andra och se vad nästa person ger för åsikt om det och se om den kommer upp med en ny idé eller om den tar hela paketet så att säga.

      Oj, nu lät det ju nästan som att jag inte tänker själv. Men det gör jag ju också.. haha såklart. Men jag har inga fasta bestämda idéer om saker utan tycker om att låta saker vara lite flytande men att ibland uttrycka mig lite dramatiskt och provocerande för att se hur folk reagerar-

      Jag tycker att dina tankar är intressanta. Självklart är skillnaden mellan hat och kärlek en tolkningsfråga, men då kan vi ju också fråga oss; vad är inte en tolkningsfråga?

      Klart att vi kan vara aktiva och påverka våra förhållanden (vad det nu är..) men frågan är hur mycket som vi faktiskt påverkar av egen fri vilja, och hur mkt styrs av våra tidigare erfarenheter, samhällsnormer, strukturer, osv..?

      Kärlek och sympati.. Ja jag vet inte. Jag måste nog tänka lite mer på den saken.
      Men ja jag tänker nog ändå att sympati är en annan sak att skillnaden handlar om, hmm.. det är verkligen svårt att sätta ord på det är bara en känsla. Men det jag ser just nu är att skillnaden må vara hårfin men jag tänker ändå att sympatin handlar om en handling av medlidande som sagt, av att känna att du vill hjälpa en annan människa med någonting och det i sig kan ju vara en handling av kärlek. Men begreppet kärlek kan ju inbegripa så väldigt mycket. Kanske kärlek mer är ett samlingsnamn för väldigt många olika små saker? Som spindeln i nätet, och runt omkring svävar de där små handlingarna som alla tillhör ett och samma.

      Vad tänker du?

      Radera
  2. Hej Marina! Jag har tänkt länge på att jag ska läsa igenom det du skrivit i den här bloggen och försöka delta i någon slags diskussion kring det. Det känns som att jag har spenderat de senaste ett och ett halva året med att fundera på saker som rör relationer, kärlek, tvåsamhet, sex osv. Jag tycker att det är ett väldigt intressant ämne :) Nu har jag dock precis läst igenom allt som skrivits i denna blogg plus att jag läste 30 inlägg i en annan blogg innan så jag är lite för mosig i hjärnan för att uttrycka någonting egentligen. Jag får se till att göra det nån annan gång, snart. Har för mig att du skrev när du började blogga om detta att det var ett slags projekt du hade...? Vad för slags projekt? Eller är det "bara" för att få filosofera kring dessa ämnen som är projektet i sig? Vi hörs! / Erik Sherman

    SvaraRadera